Als ondernemer heb je sinds het begin van de pandemie flink wat voor je kiezen gehad. Heb je een winkel, dan zullen de maatregelen ongetwijfeld een impact op je bedrijf hebben gehad. Wellicht heb je de winkel een lange tijd moeten sluiten, ben je je producten online gaan aanbieden of heeft de omzet juist een flinke boost gehad. Wat je situatie ook is, dit is het moment om je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Dat doe je door te verplaatsen naar online én de winkel te behouden.
Van offline naar online
Online is in en blijft belangrijker worden in ons dagelijks leven. Zo oriënteer je je bijvoorbeeld eerst online voordat je de kledingwinkel inloopt en staat er zelfs voor je dagelijkse boodschappen binnen no-time een bezorger op de stoep. Waar je je producten nu nog alleen mooi geëtaleerd in een winkel aanbiedt, is het tijd om de uitbreiding naar de online wereld te maken. Ook zonder de pandemie zou dat trouwens een goed idee geweest zijn, want nu is het moment dat digitalisering op volle toeren draait. Zorg ervoor dat de voorkant van de website zo is ingericht, dat klanten zo snel en eenvoudig mogelijk bij het product uitkomen waar zij naar op zoek zijn. De juiste content en beelden zijn hiervoor van groot belang. Zorg voor voldoende informatie op de productpagina, een duidelijke prijs en een rustige uitstraling zonder teveel poespas. Niet alleen de voorkant van de website is belangrijk, de achterkant minstens net zo. De achterkant van de website bestaat uit de systemen die de website draaiende houden. Zonder goed presterende ICT-omgeving kunnen kernactiviteiten niet worden uitgevoerd en kan de webshop niet naar behoren werken. Mocht je hiervoor nu niet de kennis in huis hebben, dan is het aan te raden om dit uit te besteden. Zo kun je de website bezoekers een optimale klantbeleving bieden. Dat is niet alleen belangrijk voor hen om het gewenste product op de site te kunnen vinden, maar ook om een daadwerkelijke aankoop te doen en een loyale klant te blijven.
Behoud de winkel
Hoewel steeds meer zaken digitaal geregeld worden, blijven webshops die ook een stenen winkel hebben het meest geliefd bij klanten. Omdat iedereen een webshop kan beginnen, moet het vertrouwen in een online-only zaak opgebouwd worden. Hier gaat veel tijd overheen, mensen raadplegen voor vrijwel iedere online aankoop wel reviews van voorgaande klanten. Dat is anders wanneer klanten ook een fysieke winkel bezoeken, of in ieder geval weten dat dat mogelijk is. Als je de middelen hebt, is het dus zeker aan te raden om zowel online als offline te blijven met je onderneming. Niet alleen wil je potentiële klanten je producten laten zien, maar ook kun je leveranciers en partners in de winkel ontvangen. Offline promotie blijft altijd belangrijk, laat bijvoorbeeld folders drukken voor in de winkel. Ook kun je visitekaartjes bestellen zodat je zakelijke klanten je altijd weten te bereiken.