Wanneer je iets wilt uitleggen of op het publiek wil overbrengen kan het soms handig om een filmpje te gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuw product op de markt brengt, of iets aan studenten of medewerkers wilt uitleggen. Een filmpje zegt soms veel meer dan vele woorden bij elkaar. Dit komt omdat er dan ook beeld bij zit. Mensen snappen een filmpje vaak eerder dan een lang verhaal. Ook kan je bij een filmpje alsnog tekst inspreken of erbij laten verschijnen. Wanneer je iets duidelijk wil maken aan anderen, neem bijvoorbeeld het gebruik van een nieuw ontwerp, dan kan je een animatiefilm laten maken over de werking van dit nieuwe product. Bij een animatiefilm kan je vaak als eerste stap kiezen tussen een 2D of een 3D animatie. Wanneer je hier een bedrijf voor inhuurt zullen zij je ook helpen met het kiezen van de juiste huisstijl die bij je bedrijf past.
Complexe producten uitleggen
Wanneer je zelf nog geen idee hebt wat voor animatiefilm je wil laten maken is dat vaak geen probleem. Hier heb je namelijk de deskundige voor. Je kan met iemand in gesprek gaan en vertellen wat je als doelstelling hebt, bijvoorbeeld je nieuwe product op de markt aanbieden en hier uitleg over geven. Vervolgens kan de maker van de animatiefilm je helpen bij het kiezen van de stijlen, storyboard, voice-over tekst en nog veel meer. Ze kunnen zelfs van hele ingewikkelde en complexe producten een goede technische animatie maken zodat het daarna voor iedereen duidelijk is waar het product voor dient. Het voordeel van een animatiefilm hierbij is dat het veel bewerkelijker is en ook gemakkelijker te updaten. Zo kan je het in verloop van tijd gemakkelijk aanpassen.
Een uitleganimatie
Ook is het voordeel van een animatie dat deze video’s vaak alleen gericht zijn op het onderdeel waar jij de aandacht op wil vestigen. Bijvoorbeeld de product of dienst die je aanbiedt. Ze zijn vaak ook creatief en kunnen goed iets uitleggen. Hier kan je ook een speciale uitleganimatie voor laten maken. Met een uitleganimatie kan je een ingewikkeld onderwerp veel toegankelijker en duidelijker maken. Dit kan bijvoorbeeld de werking van een product of dienst zijn, maar ook een uitleg over hoe de doelgroep iets moet doen. Zo kan je ook lastige video’s duidelijk overbrengen op een groot publiek. Ook bij deze uitleg video’s kan je er tekst bij laten zetten of er een voice-over onder laten spreken. Hierdoor kan je dus met een animatiefilm iets overbrengen op anderen, of dat nou intern of extern is.