Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO is tegenwoordig een term die overal en nergens voorbij komt. Maar wat is SEO en hoe werkt het nou eigenlijk? SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization of in het nederlands zoekmachine optimalisatie

De betekenis van zoekmachine optimalisatie 

Search Engine Optimization is eigenlijk alles wat je kan doen om ervoor te zorgen dat je website hoger in de ranking wordt getoond in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De meeste Nederlanders maken gebruik van Google en daarom al er wordt gepraat over SEO dan gaat het in zo’n 95% van de gevallen over de zoekmachine Google, hiernaast zijn er natuurlijk ook nog zoekmachines zoals Bing, DuckDuckGo en Ecosia. 

Waarom is SEO belangrijk?

De meeste consumenten starten hun zoektocht naar een product, dienst of bedrijf in een zoekmachine zoals Google. Jammer genoeg kijken de meeste mensen niet verder dan hun neus lang is en dus niet verder dat de eerste pagina van Google. Dit is exact de reden dat het zo belangrijk is om hoog te komen in de zoekresultaten ranking. Dit gebeurt zelfs als mensen uiteindelijk hun aankoop niet online doen maar fysiek in de winkel. Zoekmachine optimalisatie is essentieel voor het bouwen van links, dit zorgt ervoor dat je website hoger op komt in de resultaten. Hiervoor kan je altijd een digital marketing agency inhuren.

Hoe ziet SEO eruit in de praktijk?

SEO regels veranderen vaak en snel, dit maakt het erg moeilijk om up to date te blijven en daarbij gegarandeerd te zijn van een hogere positie in de google ranking. Er zijn ongeveer rond de 200 ranking factoren, jammer genoeg weten alleen de google werknemers waarschijnlijk hoeveel dit er daadwerkelijk zijn. Online marketing bureaus zijn vaak op de hoogte van de meeste recente regels. Er zijn zo’n 3 hoofdfactoren die elke keer terug komen en dat zijn:

  • Techniek

  • Content

  • Autoriteit

Techniek en Content gaat merendeel over de website bezoekers van je site. Je website moet namelijk technisch op orde zijn om optimaal te kunnen werken. Zo is de structuur en indeling van je website erg belangrijk. De content gaat over de toegevoegde waarde van de website, denk hierbij aan contactgegevens, productgegevens en andere informatie die van belang zijn of gewoon goed om te weten. Als je bezoekers namelijk tevreden zijn en makkelijk kan vinden waar hij of zij naar op zoek is dan zal dat uiteindelijk ook de autoriteit van de website na verloop van tijd verhogen.

Anderen lazen ook